Tuesday, October 20, 2015

BAHASA DIARI

Bismillah...

Setelah sekian lama tiba-tiba datang mood nak aktifkan kembali blog nih. Bole dikatakan hampir 3 tahun blog nih bersawang. Last update tahun 2012.

Yup, blog nih mula2 dibuat pada tahun 2010. Waktu tuh aku baru mula2 menapak di bumi Tanta, Mesir. Awalnya, sangat aktif menulis blog dan berkongsi segala pengalaman sehinggalah tahun 2012. Sejak itu, aku berhenti sehinggalah semalam tergerak hati untuk bukak blog nih semula. Dan mulalah aku membaca segala post2 di blog nih yang dulu.

Tersenyum sorang2, malu sorang2, ada part yang sayu sorang2.

'Macam nih ke aku tulis blog dulu?'
'Rasa macam x percaya aku tulis sume benda nih'

'Ooo, nih ke pengalaman aku dulu'

Haaa, macam2 perasaan dan persoalan datang bila baca post2 aku sendiri.


Tapi, one part yang aku pasti, segala yang aku tulis di blog nih memang apa yang terjadi berdasarkan pengalaman sendiri ataupon dengan kata lain 'true story' dan jujur dari hati. Takde reka2 cerita. Sebab tu bila baca balik post2 sendiri rasa macam flashback. Sungguh cepat masa berlalu kan? Yup, aku tulis blog nih bukan ape pon. Sekadar nak cerita pengalaman sendri pada diri sendiri or pd orang lain(klo ade yg bacalah). Tp yang pasti nak cerita pengalaman sendiri untuk diri sendiri. That for sure. Sebab kadang2 pengalaman yang kita lalui nih macam2 and seronok untuk disimpan sebagai kenangan. So, klo tak tulis memang susah nak ingat sume secara details, ye dak? So, pendek kata my blog is my diary.

Dulu, sebelum terjebak dengan dunia blog nih, aku orang yang sangat suka tulis diari and I have my own letters for my diary. Yup, aku cipta sendiri huruf2 tuh tok dijadikan sebagai bahasa diari aku. So, dengan erti kata lain, biarlah diari nih diletak di mana2pon hatta tempat yang terbuka pon, even orang baca pon, yang pasti diorang tak kan faham. Sebab tulisan ini aku sendiri sahaja yang faham. Pernah jugak ajar kawan2 aku bahasa diari aku nih. Terkial-kial diorang nak faham and nak cuba tulis. Memang susah, sebab tulisannya nak kata macam huruf korea pon ada, macam jepun pon ada, macam cina pon ada. Dulu waktu mula2 cipta bahasa diari aku nih, tak silap waktu sekolah rendah lagi. Aku sendri pon terkial nak tulis and kena sentiasa rujuk semula skema bila nak baca. Tapi skarang dah terbiasa, so i dont need the scheme anymore. I can write and read the letters secara lancarnya. 


salah satu halaman dalam diari aku with my own diary languange

So, ade sape2 yang bole baca except the word 'Alhamdulillah'? Hehe

Yup, for certain words macam 'Alhamdulillah, Allah, Bismillah', I will keep the words as it is.

Until now, I'm still using my own diary languange. Pada certain2 waktu dan tempat jika diperlukan. 

So, cerita pasal update terbaru?

Em, 3 tahun tak menulis blog konfem banyak cerita tapi tak laratlah nak cerita sume satu2 kan. Memang banyak. InsyaALLAH, akan cerita apa yang terbaru saja. Next entry, ok? 

Till then.

;)

No comments:

Post a Comment