Monday, September 19, 2011

KETIKA CINTA BERTASBIH~~~

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM~~~


Begitu pantas rasenya masa berlalu...
sudah hampir 2 bulan berada di Malaysia...
dan x lama lagi...
bakal pulang kembali menuntut ilmu di bumi kinanah..
di bumi MESIR...
sebagai mahasiswi tahun 1 pergigian...
InsyaALLAH...
=)

kembali pada tajuk post kali nih...
rasenya ramai sudah mengetahui ape disebalik tajuk ni kan?
iaitu satu filem islamik indonesia yang dilakonkan di MESIR...
dalam filem KETIKA CINTA BERTASBIH 1...
dan sambungannya dlm filem KETIKA CINTA BERTASBIH 2......
kepada peminat filem nih atau nama pendeknya 'KCB'...
kini ade sambungannya...
dalam bentuk drama plak...
iaitu...
KETIKA CINTA BERTASBIH (SPESIAL RAMADHAN)...
pada mulanya sy pon x taw akan kewujudan sambungannya...
tapi...
sebaik sahaja sampai di malaysia aritu...
kebetulan astro ade memperkenalkan satu pakej terbaru...
iaitu pakej 'INDO PEK'...
saluran bintang channel 141 dan saluran pelangi channel 142...
astro telah memberi tontonan percuma pada pelanggannya mulai 26 julai hingga 14 ogos...
daripada channel inilah KCB(SPESIAL RAMADHAN) ditayangkan...
sejak dari tu memamg x lepas menonton drama nih...
sehinggalah tontonan percuma tu tamat...
tapi alhamdulillah...
disebbkan ayah n mak sy juga peminat drama nih...
kami pon tros melanggan pakej INDO PEK tu sebaik shj tarikhnya tamat...
drama ini ada 56 episod dan merupakan sambungan tros dari filem KCB 1 & 2...

ia ditayangkan setiap hari isnin hingga jumaat...
di saluran 141, jam 5.30 ptg...
dan kalo x sempat tonton petang, ad ulangannya pada sebelah malamnya...
dan kalo x sempat tengok episod untuk minggu tu...
ade ulangan dlm bentuk marathon setiap ari ahad...
dan kalo x sempat tengok jugak...
beli jelah astro beyond yg ade function PVR tu...
bole rekod n tengok bila2 mase yg kita free...=)

selepas drama KCB (SPESIAL RAMADHAN) nih...
ade sambungannya lagi taw...
 KETIKA CINTA BERTASBIH (MERAIH RIDHO ILAHI)...
ini plak ade 25 episod...
disebbkan kekangan mase sy kat malaysia...
jadi sy dh laju sket...
tros tengok kat youtube...=P
owh, ye...
sape2 yg x de astro tu pon, bole je tengok tros kt youtube...
cuma x bestnya xde sarikata bahasa malaysia lah...
so, mmg kene fhm btollah bahasa indon tuh...
kdg2 ade juga perkataan yg x fhm...
tapi yang penting, kita dpt mesej yg nak dismpaikan dlam drama tu..=)

selepas tu plak...
ade lagi sambungannya ye...
KETIKA CINTA BERTASBIH (DARI SUJUD KE SUJUD)...
yang nih plak ad 35 episod...
walaupon drama nih terasa panjang tapi ia sngt bermanfaat...
dari segi pelakonnya...
dari segi lakonannya...
dan yang penting mesej yang hendak disampaikan...
dalam drama nih...
para pelakonnya sngt menjaga antara satu sama lain...
terutamanya watak AZZAM & ANNA...
yg merupakan watak utama sekaligus merangkap watak suami isteri...
walaupon mereka bergelar suami isteri dlm drama nih...
mereka x pernah bersentuh sedikit pon antara satu sama lain...
x seperti drama2 tv lain yang hanya 'berlakon' suami isteri...
tapi besentuhan seperti sudah halal antara stu sama lain di dunia nyata...
sungguh, syariat ISLAM sngt dijaga dalam drama ini...
terutamanya dari segi AURAT & IKHTILAT..
SUBHANALLAH!!!!

" Baba suka drama nih terutamanya dari segi mereka memberi nasihat antara satu sama lain yang boleh memotivasikan diri bagi siapa2 yang menontonnya" -komen BABA-

'' Kalo ibu, ibu suka drama nih sebab doa2 yang sering dibaca oleh para pelakonnya..doa2nya sungguh menyentuh hati " - komen IBU -

dan Alhamdulillah...
sejak tengok drama nih..
ayah sy smpi pasang ceramah kat laptop kt pejabat untuk mendengar ceramah kitab AL-HIKAM...
kitab yang banyak mengupas masalah Fiqh...
dalam drama KCB nih...
ceramah AL-HIKAM selalu dismpikan olh ustaz AZZAM sewaktu di pesantren...
satu pencapaian yg positif...
Alhamdulillah!!!
^_^

sedikit promo mengenai drama KCB~~~




sinopsis kcb terbaru di rcti





saya sngt222222 mengsyorkan pd sume untk menonton drama nih...
insyaALLAH, byk nilai2 positif yang bole diambil...
smoga bermanfaat untuk diri kita dan keluarga...
dan paling utamanya untk agama ISLAM...
insyaALLAH...AMEEENNNN~~~

~WALLAHUA'LAM~

2 comments: