Sunday, September 26, 2010

DETIK PERPISAHAN

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM~~~

Em, nk cite pasal ape ek???...ok2, aku start post bru aku nih ngn cite time saat2 akhir brada di malaysia n bersma famili tersyg...pd 17 September 2010, adlah hari2 yg mendebarkan...mana x nya, malam tu dh nak pi KLIA dh nk fly dah...tp byk kenangan manis hri tu...scara kebetulan, hri tu adlh hri lahir adik aku, MUHAMMAD SYAFIQ yg ke-15...dah nk PMR taun nih...scara kebetulan gak, pas solat jumaat aritu, kmi sekeluarga ade jemput sedara mara terdkat dtg umah...dlm kata lain, mcm perjumpaan famili lah sblm aku nk fly...adelah wat makan2 sket...so, ramailh famili yg dtg aritu tp kebykan dri famili sebelah ayh...famili sblh mak rmi nk tggu kt klia tros...rase terharu sgt...x sgka ramai gak famili2 aku nk ikut hntr aku kt KLIA...aku sgt2 menghargai pengorbanan mreka sume...ok, kita kembali blik...so, aritu di smping wat makan2 tu, smbutlah skali bezday syafiq...ade kek sume...dah besar dh adik aku...syafiq nih merupakan ank laki sulong dlm adik bradik kami...kira macam abang long lah...jadi, dipendekkan cite, pas solat isyak, sume org dah siap2 nk hantr aku...tp sblm kami bertolak, kami sekeluarga sume solat isyak berjemaah n solat hajat skali...rase sedih sgt time nih ag2 bila dgr doa drpd BABA...rase sayu sgt...pas abis solat sume, tiba2 tnp disedari adikku IZZAH SYAHIRA menangis sbb terhru ngn doa BABA...tp aku kuatkn diri aku tok x menangis gak..." AKU MESTI KUAT "...itulah yg aku ckp dlm diri tok tahan diri ni drpd menangis wlopun sebnrnya air mata nih sudah lama berlinang...sudah selesai sume, kmi pon bertolaklah drpd REMBAU ke KLIA...dlm lebih kurang 5 buah kreta keluarga follow...ramai x???...itu x campur ag yg tggu kt klia sana...so, dlm lebih kurang sejam lebih perjalanan, kmi pon smpilah ke balai pelepasan KAUNTER F...kt sinilah, sume plajar diminta berkumpul...kmi smpi lebih kurang dlm kul 10 lbih cmtu...so, awal lg lah kiranya...ape ag, sesi bergambar ngn keluarga lah...sume nk amik gmbr ngn aku...rase famous tetibe...hehe...so, dlm kul 12 pg mse tu, aku pon check-in lah beg kargo aku...mula2 sebenarnya exceed limit...33 kg...tp ats cdgn kakak sedara ku NURUL FAREHAH yg dh biase nek fligh, tok keluarkn buku2 yg tebal tu, jdilah beg tu 29.5 kg...selmat sket duit x pyah byr..."THANKS KAK NURUL^_^"...tp agak berat sket kne pikul buku2 tu dlm beg sandang plak...tp, xpe...pas dh selesai check-in sume, kiteorg pljr JPA diarahkn tok berkumpul kul 2.45 pg nnt ade taklimat...lmbt ag...so, kmi pon cri2lah mknn n minuman tok hilangkn penat setelah kehulur hilir selesaikan mslh beg td...tp, time nih rmi gak famili aku dh blik...yelah, time tu kan time tdo...agpon, kesian mreka sume...ade byk urusan ag...tp, xpe....bg aku, kehadiran mreka wlopun sekjap kt klia tu pon, aku sgt2 menghargainya...yg tinggal, atuk, nenek, paksu n anak2nya n ateh sekeluarga...termasuklah famili aku...waktu mkin berlalu n tnp disedari, tibalah time kami dikumpulkan...time nih, kami dgrlah taklimat drpd pihak JPA pasal amanat terakhir mreka...abis je taklimat, pihak JPA gtaw cmni,

" Anda diberi mase 15 minit tok bersama ngn famili n then ke kaunter masing2 tok amik pasport n bording pass..TQ"

Ape???15 minit je ag....cepat nye mse berlalu...aku pon cepat2 amik passport n boarding pass dulu....then, tros dptkan famili...time nih sgala kesedihan dah x tertahan ag...wlopon tdi aku cuba kuatkan diri tp saat2 terakhir ngn keluarga, akhirnya air mata aku tumpah jga...aku menangis sepuas2nya...salam, peluk n cium IBU n BABA yg tersyg...adik2 aku pon nangis...nenek n ateh pon sma...rase sedih sgt time nih...rase mcm x nak lepas dri pelukan mreka sume...tp apekan daya, aku kne hadapinya...pastu tibe giliran aku plak...pas check passport n boarding pass sume, aku pon menuruni eskelator ke tempt kmi berlepas...time nih x de lagi pelukan n ciuman drpd mreka sume...hny lambaian je yg aku trima...bukan sekadar lambaian perpisahan tp LAMBAIAN YG PENUH DGN HARAPAN....harapan pdku agar menjd insan kebanggaan pd ISLAM n NEGARA bila pulang ke tanah air nnt...stlah kami bergerak ke tempat berlepas, mkin sayup aku lihat wajah2 mereka...walaubgimanapon, aku cuba kembali menjdi kuat...wajah2 mreka x kan pernh padam drpd ingatan ku...syg n rindu aku pade mreka sume x kan pernah kurang wlopun sdkit...

"BABA, IBU, YA, CAPIK, DAYAH n HABIB tersyang, redhailah pemergian akak tuk menuntut ilmu di sini, di bumi para anbia...hny DOA yg akak pinta agar akak terus kuat menghadpi sgala cbaran hidup di sini...akak SAYANG N RINDU
sume di sna"

Dgn ini, bermulalah langkahku di bumi anbia...mencari MUTIARA di sebalik debu2 dmi menjdi MUJAHIDAH islam...Surah AT-TAUBAH ayt 122 menjdi peganganku di bumi barakah ini yg bermaksud,

"Dan tidak sepatutnya orang-orang mukmin itu semunya pergi (ke medan perang).Mengapa sebagian dari setiap golongan di antara mereka tidak pergi untuk memperdalam pengetahuan agama mereka dan untuk memberi peringatan kepada kaumnya apabila mereka telah kembali agar mereka dapat menjaga dirinya"




No comments:

Post a Comment